onsdag 9 september 2009

Akuten

Ja går kvällen blev välinte riktigt som jag hade önskat...

Det började bra... Töserna gjordes färdiga för natten, med ny blöja, smörjde in dom med miniderm och rena o fina pyjamaser.. jaha alla nöjda o glada... töserna gick in lekte på rummet... så kommer Amadna ut o säger till mig att Emelie åker rutchkana.. jaha.. hon har aldrig kunnat klättra upp själv innan... men denna gången så satt hon uppe på rutchkanan... o hon åkte ner.. o runt o upp igen... jaha det gick juh bra... skickade några mms bilder till folk!
Gick ut o skulle fixa med nått... DUNS! jodå..där kom dunsen som jag egentligen bara väntade på... osåskrik... Amanda sa till mig att Emelie slagit sig.. lite gulligt iallfall... jag tog upp henne o hon fick nappen.. hon lugnade sig...kollade hennes panna o redan så kom blåmärket o bulan!!! o sen kräkte hon...
tog telefonen o ringde först 1177 men dom hade typ 30 minuters väntetid.. så jag la på o ringde barnakuten istället... dom gav mig rådet att avvakta... ge henne välling o lägga henne som vanligt..men att gå in o kolla henne en gång i timmen.. jahaja.. sagt o gjort.. ringde micke oxå så han va beredd om nått skulle hända under natten...
Ja gav henne välling och borstade tänderna på båda töserna o sen la jag först Emelie i sin säng o sen Amanda i min säng... Ringde upp mamma.. o då hostade Emelie till.. gick in o då hade hon kräkt igen i sängen... ringde upp barnakuten igen.. o då tyckte dom att vi skulle åka in...

Ringde micke igen.. han körde oss in.. o följde juh såklart med in oxå.. först blev vi skickade till distriktläkarcentralen.. men där ville dom inte bedömma det eftersom hon va så liten... blev skickade till barnakuten istället... där tar dom dock inte hand om huvudskador.. så det blev ner till kirurgakuten istället.. SUCK! Där va det juh väntetid... Träffade på Henke oxå! Han o jag pluggade ihop till SSK! Men han pluggade färdigt! haha :)
Vi satt där i 2 timmar.. så klockan 23.30 fick vi komma in till doktorn... då hade Amanda somnat i vagnen.. men EMelie kom inte till ro... läkarenkollade henne.. gjorde alla nevrologiska undersökningar... men både jag o Micke tyckte att hon blivit mycke bättre medans vi satt i väntrummet.. o tillsammans med läkaren kom vi överens om att åka hem o ha henne under uppsikt... Hon fick väl en lättare hjärnskakning.. men som sagt hon gick ifrån det med en stooor bula och ett stort blåmärke i pannan! hehe :)

När vi kom hem så slocknade dom båda i min säng. första gången sen Emelie va bebis som hon sov hos mig!!! SÅ mysigt att ha dom båda hos mig!
Halv sju vaknade Emelie pigg o glad trots att hon vatt vaken till över 12 på natten...

O idag va det juh dagisfoto... jaha en annan hade gjort sig till o köpa fina kläder till töserna.. Eftersom Emelie va så pigg idag så lät jag faktiskt henne gå till dagis... D e juh bara 3 timmar.. o jag sa juh till personalen som det vatt så dom kunde juh ringa om det va nått...
Ja.. Emelie tog foto.. men Amanda tvärvägrade... suck.. så besviken jag blev..men men... Inte mycke o göra... Sen fick jag reda på att man kunde tatt syskonfoto.. men det skulle man anmäla dom speciellt till o det visste inte jag... så det missade jag helt.. VARFÖR va det ingen som sa det till mig!!?!??!??!! För jag tror att Amanda hade gjort det om Emelie hade vatt med!
Men men.. inte mycke o göra.. får förska hålla koll påom stjärnfoto kommer nångång...

Kollar idol nu.. shit vissa e juh inte kloka!!! Tycker bara det e kul med uttagningarna..resten tittar jag inte på...hehe:9
Sen ska jag sova! hehe :)

Inga kommentarer: